آیا فروش ملک رهنی جرم است

فروش ملک

آیا فروش ملک رهنی جرم است

رهن با دو معنای ثابت و دوام یا حبس و بازداشت استعمار می‌شود که در مطلب پیش رو معنای دوم مد نظر خواهد بود با این تفسیر می‌توان بیان کرد که رهن عقدی است که به موجب آن فرد مدیون مال خود را به عنوان وثیقه به طلبکار داده است حال بحث این است که آیا فروش و انتقال مال رهنی جرم است یا کار قانونی و صحیح می‌باشد؟

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در خصوص اینکه آیا فروش ملک رهنی جرم است یا خیر به دست آورید با ما در وب سایت کلینیک بین‌المللی پوست و مو و زیبایی الهیه همراه شوید.

کلینیک زیبایی الهیه
کلینیک بین المللی پوست، مو و زیبایی الهیه

وکیل کاربلد برای فروش مال رهنی کیست؟

فروش و انتقال مال رهنی جرم و کلاهبرداری می‌باشد بنابراین اگر خریدار بدون اطلاع از رهن بودن مال اقدام به خرید کند دچار مشکل خواهد شد در چنین مواقعی بدون وجود وکیل کار بلد و ماهر نمی‌توان که حق را به صورت تمام و کمال مطالبه کرد از طرف دیگر چنانچه مدیون بعد از فرارسیدن موقع مقرر دین خود را پرداخت نکند. داین بنا به شرایط می‌تواند در مال رهن شده تصرف ایجاد کند بعد از تصرف نیز مسلماً با رای دادگاه می‌توان آن را در مزایده بفروشد، با توجه به پیچیدگی و دشواری‌های این موضوع داین برای وصول طلب خود با فروشنده مال قطعاً به وکیل نیاز خواهد داشت وکیل کاربلد در فروش و انتقال مال رهنی وکیلی می‌باشد که مجوز وکالت داشته باشد و تخصص و تبحر طولانی مدت در حیطه اموال غیرمنقول و املاک و دعاوی مطرح شده بر سر این مسائل را داشته باشد، موسسه حقوقی وکلای تلفنی جمعی از وکلای پایه یک دادگستری هستند که مهارت و تجربه بالایی دارند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

منظور از مال رهنی چیست؟

قانون‌گذاران در ماده ۷۷۱ قانون مدنی بیان کرده‌اند که رهن عقدی ایت که سبب می‌شود مدیون مالی را برای وثیقه به داین بدهد رهن دهنده را راهن و طرف دیگران را مرتهن می‌گویند برای مثال تصور کنید شما قصد دارید از بانک وام بگیرید اگر ملکی را برای ضمانت در بانک بسپارید آن سند مصداق مال رهنی خواهد بود البته هر نوع مالی را نمی‌توان که به عنوان یک ضمانت و وثیقه به داین داد این مال باید خصوصیات و ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

معلوم و معین باشد

قابل نقل و انتقال باشد

راهن مالک آن باشد

قابلیت تسلیم داشته باشد

مالیت و منفعت عقلانی داشته باشد

عین باشد.

فروش ملک
فروش ملک-سایت ایران سر پناه

آیا می‌توان مال رهنی را فروخت؟

به موجب ماده ۷۹۳ قانون مدنی راعن نمی‌تواند که رهن را تصرف کند که منافع حق مرتهن باشد مگر به اذن مرتهن از طرف دیگر باید بیان کرد که فروش و انتقال مال رهنی منافی حق مرتهن می‌باشد راهن حق فروش فروش نخواهد داشت.

فروش و انتقال مال رهنی فقط به دو صورت می‌تواند انجام شود

اگر مرتهن از قبل به فروش مال رهنی خود اجازه داده باشد که این حالت عقد بین آنها واقع شده است.

اگر مرتهن از قبل به فروش مال رهنی خود اذن نداده باشد که در این حالت عقد نوعی از عقد رهن نخواهد بود یعنی در این صورت واقع شدن یا نشدن عقد به مرتحن وابسته خواهد بود.

مجازات فروش ملک رهنی در ایران

فروش و همچنین انتقال مال رهنی فقط در صورتی مجازات دارد که این عمل راهن مصداقی از کلاهبرداری باشد در این صورت با توجه به ماده قانون مجازات کلاهبردار می‌تواند بین ۷ سال حبس و جزای نقدی باشد همچنین علاوه بر این گاهی راهن با جعل سند اقدام به فروش و یا انتقال مال رهنی می‌کند که در این صورت با توجه به اینکه مرتکب جرم جعل سند شده است مجازات دیگری نیز برای او در نظر گرفته خواهد شد پس در مجموع مجازات انتقال مال رهنی در ایران بسته به نوع جرمی است که فرد مرتکب شده، تشخیص نوع جرم نیز بر صلاحدید مقام قضایی می‌باشد.

فروش ملک
فروش ملک-سایت ایران سر پناه

آیا فروش مال رهنی مصداقی از کلاهبرداری است؟

در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم بله غالباً فروش و انتقال مال رهنی کلاهبرداری می‌باشد اما این مسئله فقط زمانی اثبات خواهد شد که راهن با سوء نیت اقدام به فروش مال رهنی کرده باشد حالا تفاوتی نخواهد داشت که سوء نیت و قصد راهن عمل نکردن به تعهدات خود در مقابل مرتهن باشد یا سوء استفاده از شخص ثالث. پس باید بیان کرد اگر راهن بدون اطلاع از قانون و بدون سوء نیت اقدام به فروش و همچنین انتقال مال رهنی کرده باشد ممکن است کار او مصداقی از کلاهبرداری باشد.

شاید این مطالب برای شما جالب باشد:

درمان عدم نعوظ در سن بالا

اقدامات لازم برای بزرگ کردن آلت تناسلی

نتیجه نهایی عمل بلفاروپلاستی

چه زمانی عمل فروش ملک در رهن، فروش مال غیر محسوب نمی‌شود؟

در پاسخ به اینکه آیا فروش ملک در زمانی که در رهن بانک است فروش مال غیر یا کلاهبرداری به شمار می‌رود یا خیر باید بیان کرد در این مورد نظریه مشورتی از اداره کل حقوق قوه قضاییه وجود دارد مبنی بر اینکه با توجه به ماده ۷۹۳ قانون مدنی و متون فقهی در مورد عقد رهن چنین استنباط می‌شود که رهن موجب خروج عین مرهونه از مالکیت راهن نخواهد شد و صرفاً برای مرتهن نسبت به مال مرهونه حق عینی و حق تقدم ایجاد خواهد شد که می‌تواند از محل فروش مال مرهونه طلب خود را درخواست کند. همچنین بر اساس نظریه از این رو عمل فروش ملک در حال رهن فروش مال غیر محسوب نخواهد شد زیرا فروش مال غیر، فروش بدون مجوز قانونی می‌باشد که در ماده ۱ قانون در خصوص انتقال مال غیر این موضوع یاد شده است که بیان می‌کند کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبرداری به شمار می‌رود به گفته حقوق‌دانان در ادامه این نظریه بیان شده که اگرچه با عقد رهن از اختیار مالک برای تصرف در عین مرهون کاسته می‌شود اما حق مالکیت او از بین نخواهد رفت و راهن همچنان مالک عین مرهونه می‌باشد دیوان عالی کشور نیز در رای شماره ۱۷۹۶ مورخ ۹ شهریور ۱۳۱۱ اعلام کرد که انتقال عین مرهونه توسط راهن به دلیل تعلق مال به راهن مشمول ماده ۱ قانون راجع به انتقال مال غیر نخواهد شد وی همچنین بیان کرد طبق بخش دیگری از این نظریه فروش ملک در رهن از مصادیق ماده ۱ قانون تجدید مجازات مرتکبین ارتشا اختلاس و کلاهبردار به شمار نمی‌روند و همچنین اظهار کرد زیرا برای تحقق فعل مادی این جرم توسل به وسایل متقلبانه ضروری می‌باشد و باید مقدم بر تحصیل مال باشد بنابراین صرف عدم ذکر در رهن بودن تحقق رکن ماده جرم کلاهبرداری نخواهد بود.

فیلر لب
درشت و زیبا کردن لب‌هایتان در عرض 10 دقیقه-کلینیک بین المللی پوست، مو و زیبایی الهیه-شماره تماس: 09120043630

شما با مراجعه به کلینیک تخصصی الهیه می توانید از تخفیفات این کلینیک جهت کاهش هزینه های درمانی خود و دریافت بهترین نوع درمان استفاده نمایید.

همچنین کلینیک تخصصی الهیه دارای محیطی تمیز و آرام بخش می باشد تا شما عزیزان در حین درمان و پس از درمان دچار استرس اضطراب و عوارض درمانی نشوید.

با مراجعه حضوری به کلینیک تخصصی الهیه از مشاورین این کلینیک در خصوص درمان خود بهره مند شوید.

با مراجعه به کلینیک تخصصی الهیه از زیبایی بیشتری بهره مند شوید.

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران با کسب برترین رتبه رضایتمندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره درخدمت زیباجویان عزیز  می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

02191012756

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 2 به سامانه 10005848

جهت دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کد های تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/clinicelahieh

ارائه مراقبت های مربوط به خدمات زیبایی در کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران توسط کادرحرفه ای انجام می‌شود که میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

clinicelahieh.com/#

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

 https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

 https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

آپارات:

https://aparat.com/v/NjW8i

نماشا:

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه