آیا فروش خانه مالیات دارد

فروش خانه

آیا فروش خانه مالیات دارد

مالیات فروش خانه یکی از انواع مالیات‌های مستقیم می‌باشد این نوع مالیات در واقع زمانی وضع می‌گردد که فرد حقیقی و یا حقوقی املاک خود را در ایران واگذار می‌کند این مالیات بعد از کسر معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب تیر ماه سال ۱۳۹۴ به مواخذ ارزش معاملاتی و همچنین وجوه دریافتی اعمال می‌گردد برای اینکه بدانید آیا فروش خانه مالیات دارد و در خصوص قوانین مالیات و نقل و انتقال ملک اطلاعات کاملی به دست آورید با ما در این مقاله از وب سایت کلینیک آراد همراه شوید.

کلینیک زیبایی آراد
کلینیک بین المللی پوست، مو و زیبایی آراد

مالیات نقل و انتقال املاک چند نوع دارد؟

. مالیات نقل و انتقال ملک

. مالیات انتقال حق واگذاری ملک

. مالیات حاصل از ساخت و فروش خانه (نوساز یا قدیمی)

. مالیات بر درآمد رضایت مالک ملک یا حق مالکانه

مالیات فروش خانه چیست؟

مالیات نقل و انتقال خانه یکی از انواع مالیاتی می‌باشد که در زمان خرید و فروش ملک باید پرداخته شود طبق قانون مالکان عین یا صاحبان حق باید مالیات نقل و انتقال خانه را پرداخته کنند، میزان مالیات نقل و انتقال خانه برابر با ۵ درصد ارزش معامله می‌باشد برای مثال فردی که یک ملک ۴ میلیاردی را مورد معامله قرار می‌دهد باید مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان آن را بابت مالیات نقل و انتقال ملک پرداخت نماید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک تجاری

اگر فرد تصمیم بگیرد سر قفلی مغازه یا ملک تجاری خود را در مقابل پول به فرد دیگری واگذار کند باید ۲ درصد آن را به دولت به عنوان مالیات پرداخت کند بنابراین در ازای واگذاری سر قفلی مغازه یا ملک تجاری خود که ارزش آن حدود ۳ میلیارد باشد فرد باید مبلغ ۶۰ میلیون تومان آن را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند.

نحوه محاسبه مالیات فروش خانه مسکونی

شاید بهتر باشد موضوع محاسبه نقل و انتقال خانه را با یک مثال ساده برای شما بیان کنیم فردی که تصمیم می‌گیرد تا منزل مسکونی خود با ارزش معاملاتی یک میلیارد تومانی را به قیمت ۸۰۰ میلیون به یک موسسه یا شرکت دولتی واگذار کند در این صورت مالیاتی که به او تعلق می‌گیرد ۵ درصد کل مبلغ می‌باشد و به عبارتی میزان مالیات نقل و انتقال این ملک ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

مثال محاسبه مالیات فروش خانه

مثالی که در بالا برای شما بیان کردیم می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود شما هر مبلغی که بابت فروش خانه خود دریافت کنید ۵ درصد آن را باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سرقفلی

منظور از سرقفلی در حسابداری، دارایی نامشهود و ثابت یک شرکت می‌باشد که در زمان خرید این شرکت خریدار باید مبلغی را بیشتر از دارایی واقعی و بر اساس ارزش دفتری بپردازد در واقع هزینه سرقفلی جداگانه محاسبه می‌شود و دریافت می‌گردد برای مثال می‌توانذ ارزش برند یک شرکت باشد، اگر شما یک شرکت را خریداری کنید قطعاً باید مبلغ بیشتری را بابت نام مجموعه به دولت پرداخت کنید.

اما چند نکته در خصوص مالیات سرقفلی و همچنین مالیات نقل و انتقال مغازه وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید:

. در صورتی که هزینه سرقفلی مشخص نباشد قیمت معاملاتی نزدیک‌ترین مکان مشابه، معیار تعیین معاملات خواهد شد.

. مالیات واگذاری سرقفلی فقط در خصوص املاکی که کاربرد تجاری دارند و از سوی قانون مشخص شده و این انتقال هم با سند رسمی و با وکالت رسمی شامل مالیات است.

‌. مالیات سرقفلی فقط برای املاک تجاری در حال بهره‌برداری و استفاده تعریف شده است بنابراین ساختمان‌های نیمه‌ساز و زمین‌هایی که کاربرد تجاری ندارند مالیات سرقفلی نخواهند داشت.

. طبق مفاد جزء ب بند ۵ بخشنامه شماره ۱۳۵۳۰ تاریخ ۲۷/۰۷/۱۳۸۴ تا هنگامی که ملک به صورت زمین باشد و در آن فعالیت تجاری و یا کسب و کار صورت نگیرد در خصوص انتقال قطعی مشمول مالیات حق واگذاری محل نخواهد بود.

. قوانین مالیاتی سرقفلی که بیان شد بر اساس مالیات برای ارث وراثت در درجه اول واضح شده می‌باشد و مقدار مالیات بر روی وراثت درجه ۲ و بیشتر طبق قانون و توسط کارشناسان مشخص می‌گردد که معمولاً بیشتر از درصد بیان شده است.

مالیات بر ارث سرقفلی املاک

اگر فرد مرحوم شده تاریخ فوتش بعد از سال ۹۵ باشد مشمول قانون جدید می‌باشد، مالیات بر ارث سرقفلی مغازه در قانون جدید به میزان ۳ درصد ارزش آن می‌باشد البته نرخ بیان شده برای وارث طبقه اول یعنی فرزندان، پدر، مادر، زن، شوهر و نوادگان متوفی بیان شد.

این نرخ برای وارث در طبقه دوم یعنی اجداد برادر، خواهر و اولادشان ۶ درصد می‌باشد و برای وراث طبقه سوم درصد مالیات ۱۲ درصد تعلق می‌گیرد منظور از وراث طبقه سوم عمو، دایی، عمه، خاله و اولاد ان‌ها می‌باشد نحوه ارزش گذاری حق واگذاری محل نیز بر اساس قیمت واقع شده آن در تاریخ ثبت انتقال به نام ورثه می‌باشد.

 مشخص کردن قیمت سرقفلی بر عهده کارشناس سازمان امور مالی می‌باشد بنابراین ممکن است با قیمتی که وارث در اظهارنامه بیان کرده باشد متفاوت باشد لازم است بیان کنیم هرچه هزینه اعلام شده توسط کارشناس بیشتر باشد مبلغ مالیات نیز بر آن بیشتر خواهد بود.

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک نوساز

تصویب‌نامه مالیاتی بر ساخت و ساز که در راستای بررسی آیین نامه‌های اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم مورد تایید بیشتر اعضای هیئت دولت قرار گرفته به عنوان مبنای جدید برای دریافت مالیات بر ساخت و ساز از سازندگان مسکن قرار تعیین شد بر اساس این قانون هرگونه ساخت و ساز مسکن توسط سازندگان حقیقی اعم از خرده سازان و انبوه سازان شامل ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات از محل سود سازنده از اولین فروش واحد مسکونی می‌باشد.

فروش خانه
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی آراد اصفهان – فروش خانه

پرداخت مالیات بر طبق این قانون انجام می‌گیرد

. سازندگان حقوقی یعنی همان شرکت‌های ساختمانی باید مجوز از سازمان برنامه و بودجه داشته باشند و ۲۵ درصد از درآمد حاصل از فروش واحدهای نوساز خود را به دولت پرداخت کنند.

. شرکت‌های تعاونی مسکن نیز باید ۱۸.۷۵ صدم درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز خود را به دولت پرداخت کنند.

. سازندگان حقیقی که شامل خرده سازان، به ساز و بفروش‌ها و انبوه سازان نیز باید حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد درآمد حاصل از فروش واحدهای ساخته شده خود را به دولت پرداخت کنند.

در فرمول تازه محاسبه مالیات بر ساخت و ساز، سود سازنده، هزینه زمین و همچنین هزینه ساخت و ساز از قیمت نهایی فروش کم می‌شود با این حساب برخلاف مصوبات قبلی که مالیات به صورت ۱۰ درصد از ارزش منطقه ملک مشخص می‌شد و امکان ارزش گذاری در آن وجود نداشت از این به بعد باید مسکن سازان مالیاتی در حد سایر تولید کنندگان به دولت پرداخت نمایند.

در قانون توزیع مالیات بر ساخت و ساز سازندگان حقیقی فقط در سه سال اول بعد از صدور پایان کار مشمول پرداخت مالیات طبق فرمول جدید می‌باشند یعنی هر نوع سازنده غیر از شرکت‌های ساختمانی و اشخاص حقوقی اگر ساختمان نوساز را در جریان اولین فروش در سال چهارم بعد از صدور پایان کار به بازار عرضه کنند از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

البته به این نکته نیز اشاره کنیم که فقط واحدهایی که پروانه ساختمانی آنها در ابتدای سال ۹۵ صادر شده مشمول به این نوع مالیات می‌باشند بنابراین سازندگانی که پروانه ساختمانی واحد مسکونی خود را تا پایان اسفند ۹۴ گرفتند شامل این نوع مالیات نخواهند شد.

مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه چیست؟

مالک و یا مالکان بابت رضایت خود نسبت به انتقال حق واگذاری محل مورد نظر، اجاره بدون انتقال سرقفلی و تغییر شغل مشمول مالیات با نرخ دو درصد می‌باشند مودیان موضوع این نوع مالیات مکلف هستند تا اظهارنامه مالیاتی خود را در خصوص حق واگذاری محل تا ۳۰ روز بعد از معامله ارائه دهند در سایر موارد نیز تا آخر تیر ماه سال بعد به انضمام مدارک مربوط به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و مالیات متعلقه را باید طبق قانون پرداخت نمایند.

البته باید بیان کنیم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر مشمول جریمه‌ای معادل با ۱۰ درصد مالیات تعلق گرفته می‌باشد که غیر قابل بخشودگی می‌باشد همچنین عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر مشمول جریمه معادل با ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه دیر کرده آن بعد از اتمام سررسید مشخص خواهد شد.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک چگونه است؟

بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیات مستقیم پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک و مستغلات باید به صورت آنی در دفتر اسناد رسمی صورت گیرد به موجب همین ماده قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف می‌باشد تا امکان دستیابی سازمان امور مالیاتی کشور به این سامانه ثبت الکترونیکی فراهم شود بعد از محاسبه میزان مالیات در دفترخانه مالیات، مودیان می‌توانند در همان دفترخانه مالیات خود را پرداخت نمایند با این امکان دیگر نیازی نخواهید داشت که مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی کشور داشته باشید.

سازمان پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک

سازمان امور مالیاتی کشور برای رفاه حال مودیان مالیاتی، سازمان عملیات الکترونیکی راه اندازی کرده است این عملیات الکترونیکی به نشانی www.tax.gov.ir می‌باشد این سامانه سبب تحول گسترده در ارائه خدمات برای مودیان مالیاتی شده است از خدمات اصلی این سامانه امکان ثبت اظهارنامه مالیاتی به صورت آنلاین می‌باشد. امروزه با وجود این سامانه ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی و همچنین پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست مودیان می‌توانند برای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود به این سایت مراجعه کنند باید بیان کنیم که این سایت از زیر مجموعه‌های متعددی در رابطه با امور مالیاتی برخوردار می‌باشد مودیان می‌توانند برای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود به این سایت مراجعه کنند باید بیان کنیم که این سایت از زیر مجموعه‌های متعددی در رابطه با امور مالیاتی برخوردار می‌باشد برای استفاده از این سامانه فقط کافیست با نحوه کار آن آشنا شوید.

معافیت مالیات فروش خانه

در خصوص مبحث مالیات نقل و انتقال ملک معافیت‌هایی نیز وجود دارد که ما در این قسمت به آنها اشاره می‌کنیم:

. املاکی که در اجرای ماده ۳۴ قانون ثبت مصوبه مرداد ۱۳۲۰ و اصلاحات بعد از آن به تملک دولت درآمده است از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معاف می‌باشند.

. اولین انتقال قطعی واحدهای مسکونی ارزان و متوسط هزینه‌ای که ظرف مدت ۱۰ سال است تاریخ تصویب این قانون طبق ضوابط و قیمت‌هایی که وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی مشخص می‌نماید احداث و حداکثر در مدت یک سال از تاریخ انقضای مهلت اجرای برنامه احداث که حسب مورد توسط وزارت مسکن و شهرسازی و یا شهرداری مشخص می‌شود از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال قطعی ملک معاف خواهد شد.

. املاکی که در فهرست آثار ملی کشور می‌باشد اگر به سازمان میراث فرهنگی انتقال داده شود از مالیات آن ملک معاف می‌شود اگر در دست افراد باقی بماند از ۵۰ درصد مالیات بر درآمد املاک معاف هستند.

. زمینی که به سبب سند عادی فروخته شده و مالک در آن ساختمان ساخته است در زمان فروش و تنظیم سند رسمی به شرط تایید شهرداری و یا مراجع دولتی و قضایی ارزش ساختمان در زمان محاسبه مالیات نقل و انتقال محاسبه نمی‌شود.

. اگر بعد از پرداخت مالیات از طرف مودی معامله انجام نگیرد اداره امور مالیاتی مکلف می‌باشد با درخواست مودی و تایید دفتر اسناد رسمی مربوط مبنی بر عدم ثبت معامله ظرف ۱۵ روز از تاریخ اعلام دفتر اسناد رسمی مالیات وصول شده را مسترد کند.

. در مورد ملکی که طبق عرف در تصرف فرد است و سند مالکیت وجود ندارد متصرف مانند مالک می‌باشد و در زمان انتقال مشمول مالیات نقل و انتقال ملک خواهد بود.

. در خصوص املاک اوقافی مستاجر صرفاً نسبت به عرضه مساحت کل زمینی که در آن ساختمان قرار دارد مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.

برای تسهیل در شیوه محاسبه فرمول مالیات املاک مسکونی  یک مثال بیان می‌کنیم:

اگر فردی بخواهد یک واحد آپارتمانی متعلق به خود را با ارزش یک میلیارد تومان به بهای ۷۰۰ میلیون تومان در طی سند رسمی به یک شرکت دولتی و یا شهرداری و یا یک موسسه دولتی واگذار کند نحوه محاسبه مالیات آن بر طبق زیر می‌باشد:

۳۵ میلیون تومان=۵درصد×۷۰۰ میلیون

فروش خانه
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی آراد اصفهان – فروش خانه

مفاد قانونی فروش خانه

مفاد قانونی بسیار زیادی در خصوص نقل و همچنین انتقال ملک وجود دارد بعضی از این موارد قانونی عبارتند از:

ماده‌های ۵۹، ۶۴، ۶۵ ،۶۶ ،۶۹، ۷۰ ،۷۱ ،۷۲ ،۷۴ ،۷۵ ،۷۶، مالیات‌های مستقیم

. بر طبق ماده ۵۹ قانون مالیات مستقیم بر نقل و انتقال قطعی ملک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ ۵ درصد و همچنین انتقال حق واگذاری محل به مأخذ وجوه دریافتی مالک و صاحب حق و به نرخ دو درصد در تاریخ انتقال از طرف مالک یا صاحب حق مشمول مالیات می‌باشد.

. بر طبق ماده ۶۵ قانون مالیات مستقیم بر نقل و انتقال قطعی ملک که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارزی به عمل آمده است واحدهای مسکونی از طرف شرکت‌های تعاونی مسکن مشمول مالیات نخواهند بود.

. بر طبق قانون ۶۸ قانون مالیات مستقیم بر املاکی که در اجرای ماده ۳۴ قانون ثبت شده مرداد ماه ۱۳۲۰ و اصلاحات بعد از آن به دولت تملیک شده از پرداخت مالیات و نقل و انتقال قطعی معاف خواهند شد.

. بر طبق قانون ۷۱ قانون مالیات مستقیم بر روی زمین‌هایی که از طریق اسناد عادی مورد معامله قرار گرفته‌اند در واقع تنظیم سند رسمی با نام خریدار و هزینه احداث شده به وسیله خریدار در محاسبه منظور نخواهد شد.

مشروط بر این موضوع که مورد تایید مراجع ذی صلاح دولتی و یا محاکم قضایی و شهرداری محلی که ملک در محدوده آن قرار گرفته است حسب مورد قرار خواهد گرفت.

مدارک انتقال برای پرداخت مالیات فروش خانه

برای واگذاری انتقال ملک نیاز به مدارکی است که معمولاً در طی سالیان مختلف تغییرات خاصی هم نداشته است برای انجام امور اداری باید این مدارک را با خود به دنبال داشته باشید:

. استعلام از دفترخانه

. فتوکپی اسناد مالک اعم از رسمی یا قراردادی و یا اجاری

. فتوکپی گواهی شهرداری

. فتوکپی شناسنامه فروشنده ملک

. فتوکپی شناسنامه خریدار ملک

. فتوکپی کارت ملی خریدار

. فتوکپی کارت ملی فروشنده

. فتوکپی صورت مجلس تفکیکی

. فتوکپی پایان کار

. فتوکپی پروانه ساختمانی

. فتوکپی حصر وراثت

. گواهی واریز مالیات بر ارث

. نقشه و کروکی محل مورد نظر

. آدرس دقیق ملک

کلینیک زیبایی آراد
کلینیک بین المللی پوست، مو و زیبایی آراد

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی آراد اصفهان با کسب برترین رتبه رضایتمندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره درخدمت زیباجویان عزیزمی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09130323292

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 1 به سامانه 10005848

جهت دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کد های تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/clinic.arad

ارائه خدمات زیبایی در کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی آراد اصفهان توسط کادرحرفه ای انجام می‌شود که میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

clinicarad.com

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

 https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

 https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/cliniczibaeiiarad

گپ

https://gap.im/join/OTM4NzkxMjUwNDIzMDU5MDgxMjM4NTI1NDExODY1MjI1NTI5OTM3MDQ1MDIwODY0MzMyNjA3NTMzNjEzMTIyOTU3NTUzMjYyNjA1NTH

سروش

https://splus.ir/cliniczibaiiarad

ایتا

https://eitaa.com/cliniczibaiiarad

روبیکا

https://rubika.ir/clinicarad

آپارات:

https://aparat.com/v/AS6Zo

نماشا:

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه